Foredrag om sejlads til De Ydre Hebrider og St. Kilda

Langtursejlerne (FTLF) inviterer medlemmer af GSK til foredrag
Onsdag den 24. oktober kl. 19 – ca. 21.30 i Gilleleje Sejlklub

De Ydre Hebrider og St. Kilda med s/y Touche og dens besætning Judith og Håkon

Efter et par år på den skotske vestkyst sejlede Touche ud til De Ydre Hebrider og helt ud til engelske sejleres ”Hellige Gral” St. Kilda, som ligger langt ude i Atlanten, vest for Harris & Lewis. St. Kilda er ikke den nemmeste destination. Vejr og dønning skal være perfekte – og som der står i piloten ”gå i land så snart I ankommer, for man kan være nødt til at forlade ankerpladsen med meget kort varsel”. Vi havde dog halvandet døgn ved øen, og det var virkelig en oplevelse. Derudover sejlede vi rundt om Barra Head, Mingulay og henover stedet, hvor SS Politician (tænk ”Masser af Whisky”) sank. Vi fandt dog desværre ikke nogle tiloversblevne whiskyflasker andet end på den stedlige pub, der til gengæld bød på masser af historier og billeder fra dengang det berømte skib sank. Men selvom de ydre Hebrider er berygtet som stedet med masser af vind, regn, og ikke mindst mitter (små irriterende myg), så havde vi for det meste fint vejr , og vi mødte ingen mitter. Godt nok måtte vi ligge og vente på lidt mindre vind nu og da, men det i vidunderlige velbeskyttede bugter og små fjorde, blandt super venlige og gæstfri skotter. Overbefolket er der heller ikke; hverken på land eller i vandet. Kun så vi masser af delfiner, søpapegøjer, suler og mallemuk’er. Kom og se billederne og hør historierne. Sejlerhilsen Judith

Entre: 20 kr. incl. kaffe og kage

Tilmeldingsfrist: senest mandag den 22. oktober

Max. antal deltagere: 60

“Et år uden sko” med s/y Anna Lisa

Onsdag den 28. november kl. 19 – ca. 21.30 i Gilleleje Sejlklub

Mange drømmer om en tilværelse med mindre stress og mere tid. Men sådan noget er dyrt, er det ikke? I 2016 gjorde familien Veber drømmen til virkelighed. Mor Margareta og far Thomas sagde deres job op, børnene blev taget ud af skolen, bilen blev solgt og huset udlejet. I mere end et år sejlede de ud i det blå. Det lyder dyrt. Og hvad med jeres arbejde? Sådan reagerede de fleste, da Margareta og Thomas Veber sagde deres job op og tog børnene ud af skolen. Men familien Veber trodsede omgivelernes skepsis og rejste af sted. Nu fortæller de om hele processen – fra ideen opstod, og planlægningen begyndte, til den dag de satte sejl og indtog Atlanten. Gennem billeder og filmklip kommer foredragstilhørerne helt tæt på familiens liv til søs i en meget lille båd, hvor ingen bare kunne gå ind på deres eget værelse, og med ned i havet, når familien skal fange aftensmad. ”Et år uden sko” er et anderledes rejseforedrag om en ganske almindelig familie på et usædvanligt eventyr. Om at leve for næsten ingen penge og møde mennesker fra fjerne egne. Foredraget er baseret på bogen med samme titel, som udkom i efteråret 2017.

Entre: 20 kr. incl. kaffe og kage

Tilmeldingsfrist: senest mandag den 26. november

Max. antal deltagere: 60

Julehygge med fælles julebuffet

Onsdag den 12. december kl. 18 – ca. 22 i Gilleleje Sejlklub

Årets juleafslutning i AG Nordsjælland bliver igen både med julehygge og julebuffet. Medbring en ret til en fælles buffet, der svarer til det antal personer, I kommer. Sidste år var deltagerne meget sultne, så mon ikke de også er det i år!!! Vi sørger for de basale ting på buffetbordet som f.eks. brød og smør. Drikkevarer kan købes i klubben. Der kommer et sejladsrelateret indslag i løbet af aftenen.

Entre: 20 kr.

Tilmeldingsfrist: senest mandag den 10. december