Sejladsbestemmelser

Indhold:

1. Kapsejladsbanen med bøjer.
  2. Sejladsregler.
  3. Start – og mållinje.
  4. Tidsbegrænsning.
  5. Startprocedure.
  6. Generel information.

Beskrivelse:

1. Sejladsområdet er beliggende vest, nord og øst for havnen. Der sejles på faste bøjer skitseret i oversigten under kapsejlads og kapsejladsbøjer på hjemmesiden.
  2. Der sejles til enhver tid efter gældende kapsejladsregler skitseret som de vigtigste kapsejladsregler under kapsejlads på hjemmesiden.
  3. Startområdet tilstræbes placeret øst for havnen for at imødekomme fiskerne. Føreren af dommerbåden lægger startlinjen så der sejles kryds mod topmærket. Længden af startlinjen afhænger af antal både der stiller op til start. Startlinjen bruges som mållinje medmindre andet annonceres.
  4. Der sejles i max 2 timer efter startskuddet har lydt (vhf og flag).
  5. Startprocedurer for:

DH-både:

• Kl. 17:50 Varselssignal med orange flag rejses på dommerbåd.
  • Kl. 17:55 klasseflag med stor GSK-stander rejses på dommerbåd.
  • Kl. 17:56 Klarsignal med P-stander rejses på dommerbåd.
  • Kl. 17:59 Klarsignal med P-stander nedtages på dommerbåd.
  • Kl. 18:00 klasseflag med stor GSK-stander nedtages på dommerbåd.

Tidsinterval:

• 10 minutter
  • 5 minutter
  • 4 minut
  • 1 minut
  • START

Hyggesejlere:

• Kl. 18:00 Varselssignal for hyggesejlerne.
    • Kl. 18:01 Klarsignal med P-stander rejses på dommerbåd.
    • Kl. 18:04 Klarsignal med P-stander nedtages på dommerbåd.
    • Kl. 18:05

Tidsinterval:

• 5 minutter
    • 4 minutter
    • 1 minut
    • START
    1. Kl. 17:15 Møde på terrassen med information om banen der skal sejles. Denne er allerede skitseret på whiteboard af Onsdagsudvalget, og dommerbåden er på det tidspunkt ved at lægge startlinjen.
      • Al kommunikation foregår over VHF på kanal 17
      • Dommerbåden med banedommer er øverste myndighed og kan alene tage beslutning om f.eks. afkortelse af banen.
      • Nye eller ikke faste gaster fordeles på de sejlende både.
      • Der sejles fra første onsdag i maj, hele juni, hele august og hele september. Der udtrækkes en vinder af DH-sejlere til hver sejlads, og præmien er en flaske vin og æren.
      • Alle både starter som beskrevet i pkt. 5. Der kan forekomme to sejladser hvis vejret tillader det.
      • Hver sejlads kan være inddelt i flere løb, forstået at H-bådene har sit eget løb. De store både er inddelt i to løb (med og uden DH-mål).
      • Der sejles ikke hvis middelvinden er 12 sm eller derover.
      • Enhver straf ude på banen skal tages ved en 360 graders vending der både indeholder en stagvending og en bomning umiddelbart efter forseelsen ellers er det en DSQ.
      • Ved tyvstart er det rorsmandens ansvar at starte om, dommerbåden er ikke forpligtet til at informere, men kan skrive båden som OCS.

Husk tilmelding til aftensmad hos Susanne i klubhuset inden sejladsen.
      Onsdagsudvalget består af: Udvalgsformand Torben Grønbech, Hans Henrik Jacobsen, Brian Bo Hansen, Søren Høy og Sysser Davidsen