Se vejr og sejlprognoser med Windy

Alle har helt sikkert i år oplevet at sejlsæsonen har været blæsende og kold for de fleste af os, og det har derfor været vigtigt at finde de gode vejr vinduer, hvor man har kunne sejle uden at skulle rebe helt ned, eller sejle i store bølger, hvis man er motor sejler.

Der findes rigtigt mange forskellige vejrtjenester, som forsøger at spå om vejret de kommende dage, og vi kan se en stigende interesse for at benytte vores vejrstation på hjemmeside, hvor der er ca 59% flere der har klikket ind i år, sammenholdt med sidste år samme tid

For at tilbyde vores medlemmer, og dem der kigger med, en endnu bedre service har vi intregreret vejrprognoseplatformen Windy med vores hjemmeside. Windy benytter den europæiske pronosemodel for vejret, og er sikkert lige så præcis som alle andre vejrtjenester.

Windy platformen findes som app, og nu også på GSK hjemmeside, og den kan vise rigtigt mange spændende ting for dem der nørder lidt med vejret, eller ønsker at familien har den bedste oplevelse når de kommer med på vandet.

Under sejladsudsigten, som du finder i menuen under vejret kan du se nogen af de modeller windy tilbyder, som er blandt andet er prognoser for:

Windy prognoser

• Middel Vind
  • Vindstød
  • Bølgehøjde
  • Skyer
  • Strøm
  • Regnvejr
  • Radar / torden
  • Temperatur

Vejrstationen

Kortet neden for er interaktivt, og det er mulgit at zoome ind og ud, samt vælge andre lag, ved at klikke på det lille gule ikon i øverste højre hjørne af kortet.

Planlægning med Windy

Du kan få endnu mere ud af windy ved, at benytte deres online værktøj til ruteplanlægning, hvor man kan plotte sin rute og få vist vejr prognosen for den rute der er valgt.

Start med at klikke på windy ikonet fra hjemmesiden, det bringer der videre til deres webside, hvor selve værktøjet ligger.

Klik på menu i øverste højre hjørne af windy og vælg værktøjet distance og planlægning.

Man kan nu indsætte markører for den rute man ønsker og sejle, og jeg har i eksemplet valgt fra Gilleleje til Ballen på Samsø.

Det første udkast til ruten viser, at jeg får modvind hele vejen fra Gilleleje til Ballen helt sikkert ikke noget, der er et hit med familien.

Ved at flytte min start tid til kl: 06:00 lørdag morgen (Det gøres ved at trække start mod højre). Så får jeg halvvind vejen, og det skulle være muligt at nå fra Gilleleje til ballen på 12: timer med en snit fart på 5 kn.

I bunde vælges “Boat” og man angiver sin gennemsnitlig hastighed (Husk at være ærlig her), og systemet beregner herefter den forventede sejltid for den rute man har plottet.