Måle din båd og sejl, -et vinterjob?

Instruktør Hans Tørsleff som også er klubbens måler, har tilsendt mig nedenstående om at måle en båd. og hvad kan du bruge det til :

= = = =

Baggrunden for at måle både er ønsket om, at man som i golf kan konkurrer selv om man har forskellige forudsætninger. Når vi sejler kapsejlads er det jo ikke sjovt at sejle mod både der er langt hurtigere og større. Dansk Sejlunion har derfor udviklet ”Dansk Handicap”, så alle bådtyper kan få udregnet et handicap, så det er sjovt og fair at sejle mod hinanden.’’

Det nuværende Dansk Handicap (DH) måleregel er resultatet af mange års udvikling. I 1893 startede man med at bruge den første målemetode ”Københavnerreglen” som i 1913 blev erstattet af ”National Længde” som i 1927 blev modificeret til ”Nordisk Længde” og 1973 var man klar med ”Scandicap” reglen som så i 1984 blev erstattet af ”Dansk Handicap” (DH) og det er den regel vi i dag bruger og kan måle din båd efter.

Dansk Handicap:

DH er en måleregel, der beregner den fart din båd forventes at kunne opnå, ud fra en lang række parametre for skroget; vandlinje længde, bredde, dybgang, kølvægt mv. og tilsvarende måles rig og sejl: størrelsen på forsejl, storsejl, spiler, højden på masten mv.

Hvis I gerne vil se hvordan en måling ser ud, så er det interessant at gå ind på Dansk Sejlunions Websejler – her kan du finde alle standardbåde og mange andre både og du kan sikkert også finde din egen båd, selv om du måske ikke har et aktivt måler brev. Søg fx på båd type Luffe 37 – og alle Luffer triller over skærmen. Hvis du går ind på en specifik både, kan du se alle de parametre der bruges til beregningen af et DH handikap, hvis båden er målt naturligvis. Hvis din båd ikke findes på Websejler, så skal den måles helt fra grunden og det kræver en del mål og vejning af køl og hele båden.

DH er en VPP-baseret måleregel. Et VPP-program (Velocity Prediction Programme) er et omfattende program, der forudsiger farten på sejlbåde ved forskellige kombinationer af sejlføring, vindstyrke og kurs. Målereglerne før 2000 var i hovedsagen matematiske tilnærmelser af de erfaringsmæssige sejltider. VPP baserede modeller beregner den fart, som båden har mulighed for at opnå, når den sejles optimalt.

DH tager ved beregningen hensyn til følgende forhold: Aerodynamisk model, der tager højde for den fremadrettede og krængende kraft af de benyttede sejl på de forskellige sejlede kurser og derved også behovet for at flade eller rebe sejl i vindstyrkeområderne ’let’, ’mellem’ og ’hård’. Desuden tages der hensyn til vindhastighedens afhængighed af mastens højde, vindmodstanden på rig og skrog samt evt. brug af vingemast. Hydrodynamisk model, der tager højde for modstand af de gængse modstandselementer ud fra forskellige skrog-, køl-, ror- og propeltyper samt den øgede modstand som følge af besætningsvægten. Stabilitet, dvs. bådens evne til at bære sine sejl ved de forskellige aktuelle kurser i vindstyrkeområderne ’let’, ’mellem’ og ’hård’. Desuden tages hensyn til effekten ved den optimale placering af besætningen og evt. brug af hængestropper og skrogvinger samt rigvægt, svingkøl og flytbar vandballast.

Formålet med Dansk Handicap:

Dansk Handicap henvender sig til bredden i dansk sejlsport, for at gøre kapsejlads mellem sejlbåde af forskellig størrelse og type mulig. Dansk Handicap skal kunne anvendes såvel ved mindre klubsejladser som ved store regattaer. Målingen skal udføres af en af Dansk Sejlunion autoriseret måler, som står inde for de forskellige målinger, så der efterfølgende kan beregnes korrekte sømiletider.

Hvordan kommer jeg i gang?:

Hvis du godt vil have målt din båd eller have ændret nogle parametre på din eksisterende måling, så kontakter du Gilleleje Sejlklubs måler – Hans Tørsleff på telefon 2276 6238 eller E-mail hans@torsleff.dk . indledningsvis snakker vi om hvordan opmålingen skal gribes an. Rent praktisk opretter måleren en ”Sag” med alle de data der skal indberettes til Dansk Sejlunion. Når indberetningen er foretaget til Dansk Sejlunion og bliver godkendt, sender Dansk Sejlunion en mail til den pågældende bådejer og beder ham indbetale 250 kroner, som betaling for et måler brev. Når du deltager i kapsejladser skal du have et gyldigt måler brev og det skal fornys hvert år. På Websejler kan du udskrive en kopi af dit måler brev som vises forud for deltagelse i kapsejladser.

Kontakt Hans Tørsleff, bedst med mail : hans@torsleff.dk,

/ Steen Billenstein, Sejlerskolen