Ny H-båd til Gilleleje Sejlklub

For kort tid siden blev der holdt H-båds gruppemøde i Gilleleje Sejlklub.

Der var mange emner på dagsordenen, men ens for alle emner var tanken om at få flere H-både til klubben. Dels i form af stævner, men også i form af flere både til private og til klubben. Målet er at appellere til flere yngre sejlere i form af uddannelse (sejlerskole) og deltagelse i kapsejladser. Initiativtager til mødet var Allan Jørgensen (VHF Allan) og der var et dusin deltagere. Der blev diskuteret en del omkring det kommende H-bådsstævne i Gilleleje i dagene 11. og 12. maj 2019.

Men der blev også talt om muligheden for indkøb af endnu en H-båd til klubben, og denne rolle blev tildelt Bent H. Nielsen. Udover selv at være en passioneret H-bådssejler, så har Bent også ikke så lidt ekspertise i vurdering af både.

Bent har ikke ligget på den lade side, så allerede d. 19/1 kunne han præsentere os for en båd han havde sporet op ovre i det mørke Jylland. Det drejer sig om båd nr. 296 bygget hos Botnia i 1978. Ejeren er tidligere passioneret kapsejler, men grundet alder og svigtende helbred, har han besluttet sig til at sælge. Udover selve båden medfølger også en helt ny trailer, som vi håber kan blive benyttet flittigt i fremtiden, når klubbens H-bådssejlere skal ud til andre klubber og deltage i stævner. Prisen er sat til 58.000, og hertil skal lægges udgifter til maling af bund og skrog samt ny bøsning til roret. Båden er sejlklar som den er med næsten helt nye sejl, men gruppen har alligevel besluttet at ofre de ekstra penge på en total istandsættelse, så vi har en kapsejladsklar H-båd mange år fremover.

I gruppen blev det desuden besluttet at gøre meget mere ud af kapsejlads i klubben i form af diverse kurser i vinterhalvåret samt deltagelse i klubbens onsdagsmatcher så meget som muligt i sommerhalvåret. Førstkommende fredag kører en lille delegation til Jylland og ser på vidunderet, og bliv ikke forundret om vi returnerer med en H-båd på krogen.

Med venlig hilsen og stor H-bådsentusiasme, Allan og gruppen

Sidste kapsejlads på Live tracker