Rejsegilde for den nye junior- og jollebygning d. 10 maj kl. 15

Så er vi nået til endnu en mærkedag og stor fejring i GSK. Mange vidunderlige og kompetente medlemmer har i fællesskab leveret en prisværdig og stor indsats for at lave forarbejdet og skabe fundamentet for, at vi nu kan lave rejsegilde for vores nye jolle- og juniorhus.

Fredag d. 10 maj mødes vi alle for at fejre det. Der vil være behørig festivitas med taler og servering. Vi glæder os til at se jer alle.

Derfor og sådan skal det gøres

Vores husarkitekt Jens Larsen, som er en absolut nøgleperson i dette projekt, har følgende historie om traditionen for rejsegilder.

Når husets spær er rejst, er der tradition for, at bygherren holder rejsegilde for håndværkerne. Oprindeligt var det for at berolige onde ånder, men de sidste mange år har det været som tak til håndværkerne. Bliver der ikke holdt rejsegilde, risikerer bygherren en “død murer”.

Et rejsegilde er et arbejdsgilde, som markerer afslutningen på en kollektiv arbejdsopgave. Arbejdsgilder var tidligere meget udbredt, men i dag er det kun rejsegildet og høstgildet, som vi stadig afholder.

Ifølge traditionen skal bygherren holde et gilde for sine håndværkere, når husets spær er rejst. I rejsegildet deltager alle, der er med til at opføre huset, og ofte deltager også husets beboere samt eventuelle naboer. Gildet afholdes normalt om eftermiddagen, når arbejdsdagen er omme, og så mødes alle i den nye bygning hvor der typisk bliver serveret smørrebrød eller røde pølser, øl og sodavand. Under arrangementet holder bygherre, arkitekt og mestre ofte tale.

Selve nybygningen bliver pyntet med en eller flere kranse, som håndværksmesteren skaffer, og som tømrersvendene sætter på toppen af spærene på lange stænger. Nogle gange bliver der desuden sat flag, grønne grene og blomster op.