Stort tillykke til Steen Billenstein med årets idrætslederpris 2019

Idrætslederprisen 2019

Det er med stolthed, at bestyrelsen kan meddele at Steen Billenstein løb med Gribskov Kommunes idrætslederpris 2019.

Onsdag aften d. 04.03.20 blev Steen hentet af klubbens formand Torben Grønbech uden viden om, hvad der skulle ske. Efter en lille køretur til Gribskov kultursal, stod det pludseligt klart, at der var tale om deltagelse ved årets prisuddeling.

Da komitéen begyndte at læse begrundelsen op for vinderen af årets idrætslederpris 2019 lød det således:

Steen er og har alle dage været en person som skaber en samlingskraft for mennesker der ønsker at lære sejladsens kunst og mange glæder.

Gennem sit lange liv med bl.a. sejlads på verdenshavene i sejlbåd har Steen opnået en erfaring, som han formidler på en helt unik facon til nuværende og nye sejlere.

Det være sig sikkerhed ombord og til søs, navigation, sejlskibets indretning og manøvrering i praksis. Derudover har Steen lavet praktiske indslag og beskrivelser om bl.a. knob og indsejling til de Svenske nabohavne som kan tilgås på digitale platforme som sejlklubbens hjemmeside og Youtube. Her forklarer han på fornem vis, ting der har omdrejningspunkt omkring sejlads og praktisk sømandsskab.

Steen er et kæmpe aktiv for Gilleleje Sejlklub (GSK), idet han hele tiden formår at tilføre nye medlemmer til klubben gennem sejlerskolen, og vi ser ofte, at sejlerskoleelever efterfølgende køber sig en sejlbåd til glæde for foreningslivet i GSK som i havnen og livet i marinaen.

Steen er en habil sejlerinstruktør, en uundværlig koordinator for samtlige skolehold om, det er grund- eller kapsejlads. Desuden underviser Steen hver vinter to hold elever med henblik på opnåelse af teoretisk duelighedsbevis. Steen har gennem de sidste 20 år undervist op mod 800 elever.

Steen har også været foregangsmand for, at sejlerskolen de sidste 3 år tilbyder videregående uddannelse i Yachtskipper 1 og 3 som giver ret til at føre større sejlskibe på de store verdenshave.

Steen har om nogen sat GSK på “søkortet” med hans engagement, altid gode humør og ikke mindst hans læren fra sig til stor glæde og gavn for sejlerne i GSK.