Lavtrykket Hans

Der er vist ikke længere nogen tvivl om, at sommeren 2023 går over i historien, som en af de mest blæsende og regnfulde somre i mandsminde, og lavtrykket Hans satte en tyk streg under dette.

Blæsten started mandag den 7 august og varede indtil den 9 august, med vindstød på op til 24.2 m/s målt den 8. august 2023 , hvilket er ikke er nok til at kalde det en storm. For at det kan kaldes en storm kræver det at middelvinden er over 24,4 meter pr sek i 10 minutter.

Under mandagens uvejr blev der målt over 63 mm regn på DMI målestation i Græsted, hvilket er noget mere end det vi målte på vores egen vejrstation

Regnvejr August 2023

Vind August 2023

Som vist på diagrammet nedenfor, så var den gennemsnitlige vind og max vindstyrke ikke ret høj i Gilleleje sammenholdt med andre storme der har været.

Blæsten den 7 august

Videoen viser hvor voldsomt det så ud med kombinationen af kraftig vind og regnvejr

Tirsdag den 8 august

Vandstand i havnen har dog ikke været lige så høj som under stormen Otto, og der blev målt ca 95 cm over daglig vande, hvilket betyder at der stadig var 20 cm til broerne blev oversvømmet.

Havari og skader på havnen

Blæsten tog godt fat og resulterede i 4 væltede pæle I havnen. Specielt de både der lå med agterenden mod Nord, var udsat, som vist på det foto Vivi tog og delte på vores facebook gruppe. Gruppens medlemmer har været rigtigt gode til at melde i gruppen, når noget ikke var som det skulle være. Stor tak for ros til medlemmerne.

Foto: Vivi P Christensen – klik på billede for at se indlægget på facebook

Havari

En af deltagerne I Garmin Danmark rundt søgte nødhavn i Gilleleje natten til mandag, hvor det blæste op. I kan læse mere om dette på minbåd, hvor der er skrevet en fin artikkel om det der skete.