Sejlerskole-togt vel hjemme igen

Togtet i år var dels fantastisk og til sidst hårdt.

Vi startede i fredags (28. juni) med at pakke bådene. Vi var 6 både med 3 deltagere i hver. Derefter skafning og så afsted ved 21-tiden.
Vejret var med os, varmt med blød vind fra vestsydvest, så vi havde besluttet at sejle i gennem hele natten ned forbi Kronborg og ned til Skanör i det sydlige Sverige.
Vi kunne ikke have ønsket os et bedre vejr. Ved Ellelkildehage gik solen ned.

og da vi rundede Helsingør lå Kronborg badet i projektørlys. Langs kysten sydover friskede vinden, så vi strøg med næsten max-fart og helt uden bølger. Pludselig blev det lidt spændende i mørket, for i mod os kom vel 40-50 sejlere fra kapsejladsen Sjælland Rundt i mod os, flere uden lanterner !
Ved Skovshoved lysnede det svagt igen, og ved Saltholm stod solen op, og det var som at blive født på ny, en flot oplevelse.

Vi ankom Skanör ved syvtiden, et par rundstykker, og så til køjs for at indhente de manglende timers nattesøvn, for det var ikke mange timers hvil når man ville opleve en så fantastisk nat som denne. Kl. 13 fælles frokost, og så var der dømt badning ude ved den flotte strand hvor vandet var godt over 20 grader. Om aftenen fælles middag med højt humør.

Søndag nordover igen, nu med vind frisk agten ind op til Vikhög som ligger lige syd for Barsebäck, hvor vi fik en herlig eftermiddag med bådene liggende tæt sammen i havnen. Igen fælles middag i havnens hyggelige klubhus.

Men så kikkede vi på vejrmeldinger, og de var ikke så gode. Mandag med frisk vind 8-10 m/s, og tirsdag op til 17-21 m/s. Det var ikke så morsomt. Besluttede at stå tidligere op, og tage helt hjem til Gilleleje i ét stræk.

Mandagen oprandt, fortsat delvis sol og vind 8-10, heldigvis i sydvestlig retning, så vi kunne tage en lang skæring opad. Lige før Helsingør fik vi alle en regnbyge der ville noget, vind oppe omkring 17 og det piskede ned så sigtbarheden var kun 2-300 meter.

Runde Kronborg og herefter en hård skæring op langs kysten. Men kom man for langt ud var der store bølger, så det blev til flere vendinger ind mod land for at få lidt læ. Vinden var også tiltaget til med nogle meget kraftige pust, 14-15 m/s?,  og samtidig kom de i  meget forskellige retninger.

Ud for Hornbæk fik vi igen en kraftig regnbyge der ville noget. Regnen piskede ned, og med den hårde vind igen 17-18 m/s, kunne vi ikke kikke fremad, for så gjorde det ondt i øjnene. Det var også her at Kim’s båd fik knækket masten i en vending, noget med at forsejlet satte sig fast. Kim kaldte mig op og fortalte at han efter han havde bjerget sejl og mast ville gå for motor resten af vejen hjem. (Så senere at masten var gennemtæret pga af de mange nitter ved salingshorn)

Skolebåden havde ligget langt bagud, og valgte at gå ind til Hornbæk. De blev senere hentet af Mette i bil.

Ved 20-tiden var vi alle samlet, tage et fællesfoto, og derefter et velfortjent aftensmåltid hvor vi skålede for at vi havde døjet ondt på havet og var kommet vel hjem.

/Steen Billenstein
Togtleder