Slut på H-bådsligaen 2019

2. Afdansningsbal i Brejning
  3. Italian Open

Aarhus Festuge Cup

Lørdag d. 7. og søndag d. 8. september blev der afholdt Aarhus Festuge Cup. Her sejlede H-bådsligaen sit 4. stævne i 2019. Fra Gilleleje deltog Danmark (DEN 318) og SneHvide (DEN 385). Danmarks besætning bestod af Bent Holm og Grønbechbrødrene Torben og Jan. SneHvide blev sejlet af Jackie Schreiber, Gitte Busch Pedersen og Casper Busch Wiingaard.

Det var 2 dage med meget skiftende vejr. Lørdag bød på let til mellem vind hurtigt efterfulgt af ingen vind og et kæmpe regnskyl. Efter alle både havde drevet rundt i over 30 min. kunne der igen sejles i let vind. Søndag blev alle både trukket ud til start, det lykkedes med nød og næppe at gennemføre 2 race inden stævnet blev “blæst” af før tid pga. for lidt vind.

Efter førstedagens 4 sejladser lå Danmark nr. 14 med SneHvide lige i slipstrømmen på en 15. plads ud af 17 både. På andendagen havde Danmark vænnet sig til den hårde konkurrence, da de præsterede en hhv. 9. og 5. plads og dermed sluttede som nr. 13. SneHvide mistede Danmarks hæk af syne og endte på en 16. plads efter søndagens 2 sejladser.

Banelederen gjorde et fantastisk arbejde på vandet. Alt forløb enkelt og med tydelige meldinger, og det på trods af, at banen havde Folkebåde og H-både på samme bane med separate starter.

På land var det nye internationale sejlsportscenter centrum for alle sejlere, hvor der var en fantastisk stemning.

Tillykke til Danmark med det flotte resultat, der med feltets laveste sejlnr. har bevist, at en gammel båd sagtens kan sejle hurtigt.

Begge både blev stillet i Brejning, ved Vejle, klar til sæsonens sidste ligastævne.

Afdansningsbal i Brejning

Lørdag d. 21. og søndag d. 22. september blev det sidste H-båds ligastævne sejlet i Brejning. Det er en tradition for H-bådssejlerne at komme til afdansningsbal i Brejning og afslutte sæsonen i godt humør og med præmieoverrækkelser. På trods af at stævnet var sæsonens sidste i slutningen af september, var vejret bestemt ikke efterårsagtigt med let til mellem vind i 20°C varme.

Steffen og Birthe Bøllund, som er de tidligere ejere af Nakkehoved/Den Grimme Ælling (DEN 296), er lokale i Brejning og havde indlogeret både Danmarks (318) og SneHvides (DEN 385) besætninger hos dem selv. Stor tak til dem for deres enorme gæstfrihed og generelt fantastisk varme velkomst i H-bådsligaen. Tidligere har alle sejlere i stævnet kunne bo på Brejning Efterskole, der ligger lige ned til havnen, men i år var det desværre ikke muligt. I stedet havde Steffen og Birthe koordineret husly på fastliggende både i havnen til alle sejlere, der ønskede det.

Det var udfordrende at sejle på Vejlefjorden, og det gjorde stor forskel, hvor på banen man lå. Det medførte også, at mange både fik blandede placeringer, og kampen om topplaceringerne var tæt. De 2 Gillelejebåde var noget mere stabile i deres placeringer, og det blev til en 17. plads til Danmark og en 18. plads til SneHvide.

Ved præmieoverrækkelserne blev der bl.a. uddelt vandrepokaler til:

• Bedste båd med sejlnr. under 300
  • Bedste båd med sejlnr. under 400
  • Bedste forbedring 2018-2019

.44 H-både fra hele landet deltog i årets 5 H-båds ligastævner, og SneHvide vandt “Bedste H-båd på ranglisten under nr. 400” og fik dermed en H-båds halvmodel med hjem. Vandrepokalen får et lille skilt med “SneHvide” og årstal, før den skal afleveres tilbage næste år i Brejning, hvor den selvfølgelig skal vindes igen af en Gillelejebåd.

Placeringerne til alle stævnerne i sæsonen 2019 kan ses på ranglisten for VM-deltagelse i 2020

VM i 2020 afholdes i Warnemünde, Tyskland lige på den anden side af Gedser-Rostock færgeruten. Det er meget belejligt for de danske deltagende både, da DM til næste år sejles i Onsevig på Lolland 1 uge tidligere.

Italian Open

Danmark (DEN 318) tager i slutningen af oktober til søen Lago Maggiore i Italien for at sejle Italian Open d. 25.-27. oktober. Bent, Gitte og Casper skal sejle på den 212 km2 store sø i Alperne 193 meter over havets overflade.

Sidste år deltog Danmark også i Italian Open med Bent, Gitte og Morten. Se det fantastiske eventyr herunder:

Sidste kapsejlads på Live tracker